Pod vodstvom prof. dr. sc. Blaženke Divjak i tima profesora s FOI-ja: izv. prof. dr. sc. Dijane Oreški, prof. dr. sc. Markusa Schattena, izv. prof. dr. sc. Gorana Hajdina, prof. dr. sc. Nine Begičević Ređep i prof. dr. sc. Marine Klačmer Čalopa, sudionici su kroz studije slučaja, timski rad, laboratorijske vježbe s alatima umjetne inteligencije te izradu školskih strategija i planova stjecali nova znanja o primjeni umjetne inteligencije u obrazovnim procesima. Program je osmišljen kako bi osnažio ravnatelje u odgovornom i strateškom korištenju AI tehnologija u školama te pružio konkretne alate za unaprjeđenje nastave, učenja i upravljanja.
- Možemo se praviti da nije, ali umjetna inteligencija prisutna je u našem svakodnevnom životu, u našim školama, fakultetima, među učenicima, studentima. Stoga se moramo zapitati kojim putem želimo ići – svjesno sagledavajući koje nam prilike umjetna inteligencija pruža i znati djelovati tada i na rizike, ili da zakopamo glavu u pijesak kao da nas se to ne tiče. Mislim da smo odabrali ovaj prvi put – izjavila je šefica Katedre za kvantitativne metode, ujedno i voditeljica Laboratorija za analitiku učenja i akademsku analitiku na Fakultetu organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu prof. dr. sc. Blaženka Divjak koja će zajedno s timom profesora FOI-ja ravnatelje osnovnih i srednjih škola, kojima je osnivač Varaždinska županija, podučavati o umjetnoj inteligenciji. Mi smo „zagazili“ u potpuno novo doba koje će u potpunosti biti obilježeno umjetnom inteligencijom, ali moramo razmišljati kako zadržati kritičko razmišljanje u školama, kako djeci omogućiti da ga razvijaju jer ne smijemo dopustiti da oni samo jednim „klikom“ dobiju odgovore na svoja brojna pitanja i ne propituju ih. Djeca danas već u mnogočemu koriste umjetnu inteligenciju, ali mi moramo biti sigurni što, kada i kako to rade i tu moramo djelovati, ali nažalost već sada zaostajemo – upozorila je prof. dr. sc. Blaženka Divjak istaknuvši da je ova edukacija prva takva edukacija za ravnatelje u Hrvatskoj gdje se s njima, kroz tri dana, odnosno kroz ukupno 15 sati, intenzivno radi, ne samo kroz usvajanje teorijskog znanja, već i kroz vježbe na računalima, u laboratorijima i gdje se ravnatelji mogu okušati u nekim od ponuđenih alata. Prednosti umjetne inteligencije vidimo već kod prilagodbe sadržaja za učenike. Za učenike koji imaju teškoće u svladavanju gradiva, ali isto tako i za učenike koji žele nešto napredno, samostalno, istraživački. Za kreiranje sadržaja, za pomoć nastavnicima, odnosno da imaju pouzdanog asistenta, za pojedine procese da ih ubrzaju te da su efikasniji. Sve su to prednosti, ali možemo ih iskoristiti tek kada znamo kakvi su nam rizici, a rizici su veliki – izjavila je Divjak.
Dekanica Fakulteta organizacije i informatike, sastavnice Sveučilišta u Zagrebu, prof. dr. sc. Marina Klačmer Čalopa istaknula je da je FOI još jednom potvrdio svoju predanost inovacijama i obrazovanju, organizirajući u suradnji s Varaždinskom županijom ovu edukaciju za ravnatelje i nastavnike.
- Cilj ove edukacije je upoznati i osnažiti ravnatelje, lidere u obrazovnom sustavu s mogućnostima koje umjetna inteligencija pruža za unapređenje nastavnih procesa i učinkovitije upravljanje školama, a upravo se FOI već dugi niz godina ističe kao lider u područjima informacijske tehnologije i edukacije. Umjetna inteligencija nije samo tehnologija budućnosti, ona je alat sadašnjosti koji može unaprijediti rad škola i pomoći nastavnicima da bolje odgovore na potrebe učenika – istaknula je u svom govoru dekanica FOI-ja prof. dr. sc. Marina Klačmer Čalopa.
Pročelnik Upravnog odjela za prosvjetu, kulturu i sport dr. sc. Miroslav Huđek naglasio je kako je umjetna inteligencija vruća tema i na Svjetskom gospodarskom forumu u Davosu gdje politički i poslovni lideri ozbiljno promišljaju i raspravljaju o ovoj tehnologiji koja osvaja svijet.
- Pismenost o umjetnoj inteligenciji mora se integrirati u javne obrazovne sustave. Varaždinska županija u suradnji s FOI-jem napravila je iskorak, organiziravši edukaciju za ravnatelje i prema odazivu mislim da je tema prepoznata i da o njoj treba razgovarati, ali i djelovati u našem obrazovnom sustavu. Kao osnivač osnovnih i srednjih škola moramo educirati djelatnike da se znaju nositi s izazovima i prilikama te kako koristiti umjetnu inteligenciju da obogatimo obrazovni proces. Nakon edukacije slijedi i opremanje naših obrazovnih ustanova. Mi znamo kako se to radi i sigurno ćemo biti uspješni u tom području – rekao je pročelnik Huđek.
Župan Varaždinske županije Anđelko Stričak naglasio je kako je Varaždinska županija predvodnica u mnogočemu po pitanju obrazovanja u Hrvatskoj.
- Prvi ćemo uvesti jednosmjensku nastavu u naše osnovne škole, prvi smo naše škole opremili simulatorima za vožnju te za letenje, prva Googleova i Newtonova soba otvorene su kod nas, prva zvjezdarnica, imamo prvi 3D printer metala, odnosno nastojimo pratiti tehničko-tehnološki napredak svijeta. Upravo zbog tog napretka važno je omogućiti našim učenicima da se što lakše nose s tim dostignućima, da ih što lakše i kvalitetnije savladaju i usvoje. Umjetna inteligencija nije prijetnja već jedan alat, a njena moć leži u tome kako ćemo ju koristiti. Upravo zbog toga održavamo ovakve seminare i to u suradnji s FOI-jem koji je predvodnik po tom pitanju u Hrvatskoj, ali ono što je važno naglasiti je da će nastavnici i dalje ostati srce našeg obrazovnog sustava, a umjetna inteligencija je tu da im pruži podršku – zaključio je župan Stričak.
Na kraju ovog programa osposobljavanja sudionici mogu:
- Razumjeti osnove umjetne inteligencije (UI): Objasniti osnovne pojmove umjetne inteligencije i razlikovati različite vrste njezine primjene.
- Razumjeti utjecaj UI na obrazovanje: Identificirati i objasniti neke aspekte utjecaja UI na obrazovanje, potrebe za novim znanjima i vještinama učitelja i edukatora, te buduće potrebe tržišta rada
- Procijeniti prilike i rizike upotrebe UI u školi: Identificirati kako UI može podržati podučavanje, učenje i administrativne procese uz rješavanje etičkih, privatnih i sigurnosnih izazova.
- Osmisliti stratešku implementaciju na razini škole za pojedine elemente UI-a: Razviti konkretne strategije za integraciju odabranih alata temeljenih na UI u školama radi unaprjeđenja nastave, učenja i upravljanja.
- Sudjelovati u pedagoškoj procjeni alata koji se temelje na UI: Procijeniti relevantnost, učinkovitost i utjecaj UI rješenja za različite dionike (učenike, učitelje i roditelje).
- Voditi usvajanje UI tehnologija na razini škole: Potaknuti kulturu inovacija i kontinuiranog profesionalnog razvoja za odgovorno i uključivo prihvaćanje UI tehnologija.
- Poštivati politike i propise koji se odnose na primjenu umjetne inteligencije u školi: Snalaziti se u lokalnim, nacionalnim i međunarodnim politikama vezanim uz korištenje UI u obrazovanju.
Program predstavlja važan korak prema jačanju uloge ravnatelja kao predvodnika inovacija i razvoja obrazovanja temeljenog na umjetnoj inteligenciji. Edukacija je primjer suradnje akademske zajednice i škola s ciljem unapređenja obrazovnog sustava u skladu s tehnološkim napretkom.
Izvor: PR Odjel FOI, Varaždinska županija